Een client die niet betaalt voor geleverde roerende zaken is heel vervelend. Veel vervelender wordt het nog indien men verneemt dat deze client op omvallen staat. Wat kan de verkoper dan doen om de geleverde roerende goederen zo snel mogelijk terug te krijgen? Beter de spullen retour dan helemaal geen geld én je spullen kwijt zijn. Het eerste wat in zo’n geval vaak opkomt is het het beroep te doen op het eigendomsvoorbehoud. Dit eigendomsvoorbehoud blijkt meestal uit de algemene voorwaarden die de verkoper op de overeenkomsten van toepassing heeft verklaard. ( mits deze voorwaarden wel correct toepasselijk zijn gemaakt). Met de desbetreffende client is dan afgesproken dat de geleverde goederen in eigendom blijven van de verkoper/leverancier totdat deze partij is betaald. Een tweede mogelijkheid waaraan vaak niet wordt gedacht, is het zogenaamde Recht van Reclame. Dit recht van reclame kan worden ingeroepen zodra de afgesproken betalingstermijn is verstreken en de client niet op tijd betaald heeft. De verkoper/leverancier laat in zo’n geval schriftelijk aan de client weten dat de zaken worden teruggevorderd. De koop wordt daardoor ontbonden. De verkoper wordt weer eigenaar van de zaken zodra de client die schriftelijke verklaring heeft ontvangen. Wees er echter wel snel bij.