Amerikaanse oplichter viel al snel door de mand. Dit kopte een landelijke krant onlangs: Een ‘miljonair’ uit Amerika laat voor honderd duizenden euro’s schade na bij onder anderen voetbalclubs en hotels. Overnachtingen met eten en drinken die niet betaald werden en contracten met eerste divisieclubs voor sky boxen. Dit gebeurde ook bij Vitesse. Meneer wilde drie skyboxen huren voor € 179.000,00. Dit kon. De contracten werden getekend. Er staat ook in de contracten dat de huur eerst moet worden overgemaakt voordat de ‘bal gaat rollen’. Daar houdt men zich bij Vitesse gelukkig goed aan. Onze nep miljonair is één of twee keer bij een wedstrijd geweest, maar omdat hij nog niet betaald had, werd hem de toegang ontzegd. Top. Ik hou daarvan. Overeenkomsten opmaken en je daar dan ook aan houden: zo blijft de schade beperkt!!
Waarom doen veel ondernemers dit niet?
Het gaat weer beter in Nederland. Ondernemers krijgen het weer druk. De overeenkomsten worden “als het goed is’ opgemaakt en men gaat weer als vanouds aan het werk. Ja, als vanouds, want veel ondernemers vallen weer in dezelfde valkuil als voor de crisis. Men gaat al aan het werk voordat er vaak een cent is betaald. Wij begrijpen best dat je niet het hele bedrag ineens vraagt aan je klant, maar een voorschot van bijvoorbeeld 20 tot 30 procent is toch heel normaal? De ondernemers moeten toch immers ook het materiaal etc. voorschieten. Als dit voorschot niet tijdig wordt voldaan, zou je de werkzaamheden op kunnen schorten of zelfs niet eens beginnen met de werkzaamheden. Uiteraard is het de keuze van de ondernemer, maar laten wij niet weer van voor af aan beginnen en voor bank gaan spelen.