Een marktonderzoeksbureau heeft een tijdje terug aan “Nederland” gevraagd of er men wel eens een rekening te laat heeft betaald. U kunt zich voorstellen dat er vrijwel niemand is geweest die zei: “Wij betalen altijd alles op tijd”. Soms glipt er wel eens wat doorheen. Wat blijkt nu; juist de online facturen worden het meest “vergeten”.
Waarom online facturen te laat worden betaald
Nederlanders die het afgelopen jaar wel eens nota’s te laat of niet heeft betaald geven verschillende redenen op. Hieronder het resultaat:
- Drie op de tien Nederlanders zegt dat het niet tijdig openen van de post een reden is geweest voor een te late betaling.
- Eén op de zes Nederlanders zegt niet te begrijpen waar de factuur betrekking op heeft of dat bepaalde kostenposten een reden is geweest om niet of niet tijdig te betalen
- Wat frappant is dat de meest gehoorde reden is ( meer dan 40%) dat de oorzaak is dat men een zgn. online factuur heeft ontvangen in plaats van een acceptgiro of nota in PDF.
Dit mag je toch wel opvallend noemen omdat iedereen de mond vol heeft van “digitaliseren van de communicatie met de consument”. Een ander iets wat naar boven kwam is dat jongeren vaker vergeten hun online factuur te betalen dan “ouderen. Je zou toch juist andersom verwachten.
Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een leeftijd tot 35 jaar vaker een online factuur niet hebben betaald dan personen van boven die leeftijd. Bij 6 % van mensen met deze leeftijd is dit in de afgelopen 12 maanden 5 tot 10 keer voorgekomen. Dit zijn voornamelijk studenten. Alleenstaande ouders met kinderen zijn daarna de grootste groep die online facturen vergeten te betalen ( 42%) en daarna alleenstaanden zonder kinderen. ( 20%). Wat de oorzaak van het niet tijdig of zelfs niet betalen nu exact is kan men niet zeggen. Men denkt dat dit te maken heeft met de hoeveelheid berichten die consumenten per dag ontvangen via mail en andere communicatiemiddelen. Ook zegt de naam van de afzender vaak niets omdat dit vaak een andere naam is dan het bedrijf of instantie waar men iets heeft besteld. Ook is men huiverig omdat men bang is voor phising-en mailware mails.
Hoe factureert uw bedrijf en wat zijn de resultaten met betrekking tot de snelheid van betalen? Soms is het dus beter om ouderwets een factuur of acceptgiro te zenden. Vragen? Wij helpen u graag.
Bron Lindorff