Meestal onthoud ik mij van persoonlijke meningen op o.a. de Social Media, maar vandaag maak ik een uitzondering:
Waar hebben we het over… de Belastingdienst
In ons bedrijf komen wij regelmatig debiteuren tegen die in de knel zijn gekomen zijn door o.a. de bureaucratische houding van de Belastingdienst. Wij kunnen hier als incassobureau niets aan doen, anders dan de debiteur tijd te gunnen om dit op te lossen. Vaak gaat het om de toeslagen zoals zorgtoeslag en huurtoeslag. Nu kreeg ik er persoonlijk mee van doen.
Om een kort verhaal lang te maken
Mijn moeder is in januari 2015 verhuisd naar een verpleegtehuis nieuwe stijl. Dit betekent dat men een appartement moet huren in het tehuis en dat de zorg dan ’ingekocht’ wordt zoals de regering graag ziet. Langer ‘thuis’ blijven wonen. Hoe? Niemand weet het, want op de thuiszorg wordt ook bezuinigd. Vaak ligt de huur van dit soort appartementen boven de huurgrens. Normaal gesproken krijg je dan geen huurtoeslag. Maar omdat het een aangepast appartement is in een beschermde omgeving van iemand met een CIK indicatie, kan dit wel. Alleen….. Men begrijpt het niet bij de Belastingdienst.
In januari heeft mijn moeder huurtoeslag aangevraagd. Eerst vroegen we bij de Belastingtelefoon welke formulieren er meegezonden moesten worden. Dat moest men even navragen, want hier had men nooit van gehoord. Het antwoord: een gewone huurtoeslag-aanvraag moet worden voorzien van een brief van de verhuurder, waarin staat dat het om een aangepaste woning gaat. En dan maar wachten. De verwerkingstijd bedraagt acht weken. Verzonden op 10 februari 2015. Op 23 april jl. belden wij maar even, omdat wij nog niets hadden vernomen. Het antwoord. “Het was druk”. Op 30 april belden we nóg maar eens. Men kon helaas geen antwoord geven. Toen dit antwoord wel kwam bleek de aanvraag te zijn afgewezen. Waarom? Het verkeerde formulier was meegezonden… Alles opnieuw ingediend op 13 mei, mét het correcte formulier.
Ondertussen krijgen wij op 21 mei van het verzorgingstehuis een schrijven dat wij recht hebben op huurtoeslag. Daarin staat exact wat we allemaal mee moeten sturen voor de toekenning hiervan. Blijkt dus dat we de indicatie van het CIK ook mee moeten sturen. Dat zenden wij separaat op 26 mei naar de Belastingdienst.
Op 20 juni krijgen wij wederom een afwijzing van de huurtoeslag. Reden: huurrente was te hoog???? Weer met de Belastingdienst gebeld en uitgelegd hoe het zit. Men kon “toevallig” de nieuwe aanvraag van ons vinden en deelde mee dat deze nog verwerkt moest worden. Acht weken wachttijd vanaf 13 mei. Dus moeten wij de juiste beschikking voor 8 juli 2015 hebben ontvangen. U zult het begrijpen. Op 8 juli niets ontvangen. Weer een belletje. Het is in behandeling. Pas op 4 augustus krijgt mijn moeder de uitslag. Huursubsidie afgewezen. Men ziet het appartement niet als een aangepast zelfstandig appartement voor zorg. Uiteraard laten wij het hier niet bij zitten en hebben inmiddels de Ouderenbonden en de politiek ingeschakeld. Ook de ouderenbonden maken zich zorgen over de handels-en denkwijze van de Belastingdienst. “Het lijkt wel of ze het door de overheid ingestelde nieuwe wonen niet kennen”. Een wederom gaat er in augustus een bezwaar richting de Belastingdienst.
Conclusie
Lieve mensen. Dit duurt al langer dan een half jaar. Er zijn duizenden oudere mensen die geen spaarpotje hebben om dit voor te schieten. Als het nieuwe Belastingstelsel dan toch op de schop moet, doe het dan ook goed. Begin eens met nieuwe computersystemen en verreken daar waar dit kan. Trek mensen aan die weten waar ze het over hebben. Dit kost Nederland klauwen met geld en de onrust en vooral onvrede bij de bevolking groeit alleen maar.
Leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker
Tip. Maak gebruik van een goed Belastingadviesbureau. Deze weten vaak meteen hoe de zaak moet worden aangepakt. Dit bespaart een hoop tijd en negatieve energie.
P.S. Ik laat wel weten of de huurtoeslag is toegekend.
Geurt