Wij mogen onze Nederlandse ondernemers feliciteren. Onderzoek naar het betaalgedrag Nederlandse ondernemingen wijst uit dat het betaalgedrag nog nooit zo goed geweest als in 2015. Een factuur werd gemiddeld binnen 42.5 dagen voldaan.
Waarom is dit nu ineens het geval? Volgens experts heeft dit te maken met het groeiende vertrouwen dat de Nederlandse ondernemer heeft in de toekomst en positieve aandacht voor het Creditmanagement. Hoe eerder een andere ondernemer zijn geld heeft, hoe eerder deze weer opdrachten plaatst en zo weer werkgelegenheid schept. Bedrijven zijn het zat om langer voor bank te spelen. Wel blijft het nog steeds lastig voor veel ondernemers om meer dan anderhalve maand op hun geld te moeten wachten. Het verder omlaag brengen van deze betaaltermijn is heel belangrijk voor een financieel gezond bedrijf.
De overheid blijft achter
Een ‘leuk’ detail is dat dit niet geldt voor de betalingen die de overheid en de semioverheid zouden moeten doen. De overheid stond al niet bekend als snelle betaler, maar in vergelijking met vorig jaar blijkt dat men er nu nog eens twee dagen langer over doet om een betaling te doen. Hoezo voorbeeldfunctie?
Wellicht dat de opdrachtgevers die zaken doen met de (semi) overheid sneller de zaken uit handen moeten geven aan incassobureaus of deurwaarderskantoren. De minister heeft immers opdracht gegeven aan de departementen om binnen de termijnen te betalen. Als dat niet gebeurt, moeten de opdrachtgevers maatregelen treffen. Dat kan dus door de procedure tegen de (semi) overheid te starten.
Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.