Het zat eraan te komen, maar eindelijk is het dan zover. Het is niet meer toegestaan tussen Grootbedrijf en MKB, dus ook ZZP, om betalingstermijnen af te spreken dan langer dan 60 dagen.
Wanneer dit men nog wel eist, is men in overtreding. De norm van vandaag is dat een betaling binnen 30 dagen is gedaan, maar je ziet nog wel eens betaaltermijnen van 90 of zelfs 180 dagen. Dat kan niet meer en mag ook niet meer. Hierdoor kwamen “kleinere” bedrijven vaak in de problemen. Men kon gewoonweg niet voor bank spelen. Compliance regels en het MVO statuut binnen de Grootbedrijven moeten ervoor zorgen dat deze niet meer in strijd met de Wet zullen handelen.
Het voorstel gaat in op 1 juli 2017. Betalen binnen 30 dagen blijft leidend. Men mag onderling met beider toestemming een betalingstermijn van 60 dagen afspreken, mits de ontvangende partij dan geen schade ondervindt. Contracten met een termijn van langer dan 60 dagen zijn niet langer geldig. Als er geen nieuwe overeenkomst/afspraken worden gemaakt, wordt deze automatisch naar 30 dagen gezet.
Betalingstermijn voor bestaande overeenkomsten nalopen
Voor grote bedrijven is het zaak goed na te gaan welke betaaltermijnen gehanteerd worden. Ook dienen algemene voorwaarden te worden aangepast om te voorkomen dat de daarin opgenomen betaaltermijnen nietig zijn en automatisch wordt teruggevallen op de 30-dagentermijn. De nieuwe regels gaan dus in op 1 juli 2017. Voor op die datum al bestaande overeenkomsten gaan de nieuwe regels gelden vanaf 1 juli 2018. Bestaande afspraken in uw voorwaarden over betalingstermijnen kunnen na die datum dus opeens nietig worden!
Wij adviseren eens goed naar uw overeenkomsten te kijken en daar waar nodig op in te spelen en aan te laten passen. IBG Incasso & Creditmanagement kan u hierbij helpen.