Betalingstermijnen: de feiten
Nog steeds komen wij in onze praktijk voorbeelden tegen van overeenkomsten tussen bedrijven die na 16 maart 2013 zijn gesloten en die in strijd zijn met de wet. Hieronder nog even de feiten;
Betalingstermijnen wettelijk vastgelegd: wat is er veranderd?
De betalingstermijnen bij overeenkomsten tussen bedrijven en bij overeenkomsten tussen bedrijven en overheden worden wettelijk vastgelegd. Nu bepaalt de wet alleen dat de betalingstermijn niet onredelijk mag zijn.
Business-to-business (B2B)
Als u contractueel niets regelt, moet de factuur worden betaald uiterlijk 30 dagen na de dag van ontvangst van de factuur.
In de overeenkomst mag een langere betaaltermijn van maximaal 60 dagen worden afgesproken. Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen is alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor geen van beide partijen nadelig is. Veel grote partijen hanteren betalingstermijnen van 100 dagen of meer. Ga je daar als bedrijf niet mee akkoord, dan wil men vaak geen zaken met je doen. Jammer dat juist die grote “voorbeeldbedrijven” niet mee wensen te werken.
Bedrijven en overheden
Uiterlijk 30 dagen na de dag van ontvangst van de factuur, moet worden betaald. Afwijken van deze termijn is vrijwel niet mogelijk. Ook jammer om te zien dat veel overheidsinstellingen deze termijn niet nakomen.
Geen of te late betaling
Betaalt uw tegenpartij de factuur niet of te laat? Dan mag u een standaardvergoeding voor incassokosten vragen. U hoeft hiervoor geen aanmaning te sturen. Wij adviseren dit echter wel te doen. U wilt de zaak toch niet gelijk op de spits drijven? Hebt u niets afgesproken over de hoogte van de vergoeding? Dan is de vergoeding een percentage van de rekening. Het minimumbedrag van de vergoeding is € 40. ( WIK) Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen. Is het een B2B overeenkomst dan mag u zelf bepalen hoe hoog de incassokosten zijn en welke vertragingsrente u hanteert. Echter dienen deze wel in alle redelijkheid te zijn. Een percentage van bijvoorbeeld 50% over de hoofdsom met een minimumbedrag van € 1.000,00 voor wat betreft incassokosten is niet redelijk.
Minimumbetalingstermijn
Er is en er komt geen wettelijke minimumbetalingstermijn. U maakt hierover zelf afspraken met de tegenpartij. U kunt zelfs afspreken vooraf te betalen. Hierbij geldt dat de betalingstermijn niet onredelijk mag zijn. Ook hiervoor geldt weer; laat het vastleggen in uw overeenkomst.
Voor wie?
Alle bedrijven.
Wanneer?
De wijziging is al ingegaan per 16 maart 2013. De nieuwe regels gelden voor overeenkomsten die worden gesloten op of na 16 maart 2013.
Tot slot
Voelt u zich bezwaard om ineens zo streng te zijn? Dat is helemaal niet nodig. Het is in ieders belang dat bedrijven binnen de gestelde termijnen voldoen aan hun betalingsverplichtingen. Volgens het Verbond van Krediet Management zorgt betalen binnen de termijn van 30 dagen indirect voor 26.000 banen en een kaspositie van het bedrijfsleven van 15 miljard euro. U doet het dus echt niet alleen ten gunste van uw eigen bedrijf, maar ook voor de Nederlandse economie. En dus voor ons allemaal. De wet is in het leven geroepen om de schuldeisers meer handvatten te geven voor het tegengaan van betalingsachterstanden. Als men zich hieraan zou houden, zou volgens economen de economie van Nederland met sprongen omhoog gaan omdat er meer cashflow ontstaat. Dus dat er meer geïnvesteerd zal worden. Meer weten? Neem gerust contact met ons op.