“Altijd een contract opmaken. Daar kun je jezelf mee wapenen als klanten zich niet aan hun afspraken houden.” Dat zeggen wij altijd tegen onze opdrachtgevers. Betalingstermijnen, recht van opzegging en de opzeggingstermijnen, leveringstermijnen, etc zet het in de overeenkomst. Het is allemaal geen probleem als alles lekker loopt met uw klant. Het is net een huwelijk. Maar wat als het ineens niet meer zo lekker loopt met uw klant? Sterker nog, het escaleert zo dat u per direct de samenwerking wil beëindigen en de geleverde goederen die bij uw klant liggen meteen in rekening brengt of ophaalt?
Dat kan dus niet. Ook u moet zich houden aan de door uzelf opgemaakte regels in de overeenkomst. Deze regels gelden immers voor beide partijen; zowel voor de leverancier als voor de afnemer.
Regelmatig komt het voor dat sommige opdrachtgevers in hun frustratie en woede bij ons een casus neerleggen om te incasseren, zonder dat zij zelf aan hun eigen verplichtingen hebben voldaan. Dan is aan ons de ‘schone’ taak om hen daar op te attenderen. U begrijpt het al: dat wordt ons vaak niet in dank afgenomen. We zouden ineens niet opkomen voor de belangen van onze opdrachtgever.
Maar dat doen we juist wel. Juist hierdoor voorkomen we dat u tijdens de eventuele gerechtelijke procedure het schip in gaat en uw vordering wordt afgewezen. En we voorkomen misschien nog wel erger: dat u aansprakelijk wordt gesteld voor de eventueel geleden (gevolg)schade.
Dus ondernemer, niet meteen boos worden, maar even tot tien tellen en vragen waarom we (nu nog) niets doen. Dan kunt u alsnog zelf de nodige stappen ondernemen om een juiste juridische weg in te gaan, met een veel grotere kans van slagen.
Heeft u hulp of advies nodig? IBG Incasso & Creditmanagement staat voor u klaar.