Het komt regelmatig voor dat wij oude vorderingen krijgen uit bijvoorbeeld 2014. Denk bijvoorbeeld aan een leverancier van een keuken die onderdelen levert aan een particuliere klant. Offerte, leveringsvoorwaarden, et cetera, alles is goed gedaan. Laat deze particuliere klant nu ook nog eens een kennis van de leverancier zijn. Geen goede vriend, maar een kennis. De onderdelen worden geplaatst en de klant krijgt de factuur. Maandenlang gebeurt er niets. Als men elkaar ziet, groet men elkaar en de leverancier vraagt terloops: “Ik krijg nog wat geld van je.” Waarop de ander natuurlijk zegt: “Stom, vergeten, komt eraan.” U begrijpt het al: de leverancier krijgt niets. Na één jaar gaat de leverancier toch maar eens een herinnering sturen. Zelf heeft hij daar een hekel aan, maar tijdens een netwerkbijeenkomst heeft hij opgevangen dat dit zo hoort. De klant (die een steeds vagere kennis wordt) reageert totaal niet. Na nog een jaar verstuurt hij een aanmaning, want helemaal niets van je laten horen is ook zo wat. Weer gebeurt er niets.
Oude vorderingen incasseren
Dan is de maat vol. Twee jaar en vier weken na de factuurdatum komt met veel bombarie de leverancier bij ons en vraagt of wij de vordering willen incasseren. Natuurlijk willen wij dat. Als eerste vragen wij om de kopieën van de aanmaningen en herinneringen. Die heeft hij wel, maar deze zijn niet aangetekend verstuurd. Dat is ook geen verplichting, mits je de verjaringstermijnen maar in de gaten houdt. Ook heeft hij niet voldaan aan de WIK, de zogenaamde 14 dagen brief voor particuliere debiteuren. Wij zullen deze voor hem versturen op ons briefpapier.
Zo gezegd, zo gedaan. Wij versturen de brief aangetekend. We krijgen de reactie terug van de Rechtsbijstand van de tegenpartij dat de vordering is verjaard. Twee jaar na factuurdatum en volgens de debiteur heeft hij nooit een aanmaning of iets dergelijks ontvangen. De leverancier is woedend. Dan gaat hij de geleverde spullen wel uit de keuken halen. Deze zijn immers volgens hem nog steeds zijn eigendom. Maar helaas, ook dat mag niet meer. De geleverde onderdelen zijn deel uit gaan maken van een groter geheel, namelijk de keuken. Kortom, de leverancier heeft pech.
Hoe kunt u dit voorkomen? Factureer tijdig. Herinner tijdig en wacht niet te lang met duidelijke stappen nemen naar uw klant. Vragen? Neem gerust contact met ons op.