Nog steeds krijgen wij opdrachtgevers die geen overeenkomst met daarbij hun algemene voorwaarden met hun cliënten hebben gesloten. Men gaat aan het werk als etaleur, winkelinrichter of laat zich zelfs “inhuren” door een klant om mee te werken, of onze klant gaat produceren. Pas als het fout gaat en de facturen worden niet betaald, komen ze bij ons. Wij helpen u graag, maar we helpen u ook graag om deze problemen te voorkomen.
“Algemene voorwaarden? Wij doen het al jaren zo!”
Wij vragen als eerste naar een overeenkomst (of iets dergelijks) en naar de algemene voorwaarden. Als onze klant die dan niet heeft, vragen wij waarom men die niet heeft. De meeste antwoorden zijn: “Dat doet men niet in deze branche”. Of “dat is allemaal zo ingewikkeld”. En deze is mijn favoriet: “Wij doen het al jaren zo”. Prima, maar als wij de zaak dan gaan behandelen en na de sommatie vraagt de debiteur om een kopie overeenkomst of iets dergelijks, en hoe de prijs tot stand is gekomen, hebben wij vaak een uitdaging.
In Nederland is het nog steeds zo “Wie eist bewijst”. Dit is koren op de molen van bedrijven die zo bewust de betalingen aan hun leveranciers traineren of hier zelfs onderuit willen komen. Dit kunnen wij proberen te weerleggen met mailtjes, appjes en ook getuigenverklaringen waaruit blijkt dat er wel degelijk een soort van overeenkomst was. Maar dat is vaak een langdurige geschiedenis. Nu hebben wij het hier alleen maar over facturen die niet betaald worden. Maar wat als je schade veroorzaakt? We geven u hieronder graag een voorbeeld.
Schade gemaakt zonder algemene voorwaarden
Stel, u bent dakdekker en u staat op het dak van uw opdrachtgever, waarmee u geen overeenkomst hebt gesloten. Dit is een fabriekspand en u heeft uw algemene voorwaarden niet toepasselijk gemaakt. Tijdens uw werkzaamheden ontstaat er door uw toedoen brand en gaat er een gedeelte van het pand verloren. Het gevolg is dan vaak dat er een nieuw dak op het pand moet en de productie stil komt te liggen. Of een gedeelte van de opgeslagen voorraad kan niet meer verkocht worden. Wie gaat dit dan betalen?
“De verzekering”, hoor ik dan vaak zeggen. Dat is juist, maar die kloppen daarna wel aan bij de veroorzaker (regresrecht). En als die geen beperkingen of uitsluitingen heeft met betrekking tot veroorzaakte schades (lees de algemene voorwaarden waarin dit staat), dan kunt u aansprakelijk worden gesteld voor alle schade. En ga nu niet uit van uw aansprakelijkheidsverzekering. Ik hoef alleen maar de “kleine lettertjes” te benoemen en u weet wat ik bedoel. Ik mag hopen dat u aardig wat geld heeft gespaard om de schade zelf te kunnen betalen.
Voorkom problemen, stel algemene voorwaarden op
Voorkom deze ellende. Maak het voor uzelf maar ook voor uw klanten duidelijk. Kom professioneel en vakkundig over. Beperk uw aansprakelijkheid en stel algemene voorwaarden op. Voor het geld hoeft u het niet te laten. IBG Incasso & Creditmanagement helpt u graag!