In 2012 is er een grote wijziging geweest in de structuur van het aanmaningstraject. Uit de praktijk blijkt dat niet iedere ondernemer hiervan op de hoogte is. Of denkt dat dit niet voor hun debiteuren van toepassing is, of moedwillig niet wil voldoen aan de eisen omdat men denkt zo sneller aan het geld te kunnen komen. Vaak is dit het tegendeel.
Hoe zit het ook alweer?
Maan elke factuur van na 1 juli 2012 op een particulier, eenmanszaak of VOF die niet tijdig is voldaan, als volgt aan:
Stuur één aanmaning volgens de WIK naar de debiteur. Schrijf een brief waarin u de debiteur de tijd geeft om binnen 14 dagen het openstaand bedrag te voldoen. Belangrijk is om in die brief ook de hoogte van de incassokosten conform de WIK te vermelden wanneer uw debiteur niet op tijd betaalt. Let wel: benoem de daadwerkelijke hoogte van de incassokosten. Doet u dit niet of verwijst u alleen maar naar de incassokosten, dan kunt u deze niet afdwingen wanneer u de zaak bij een incassobureau, deurwaarder of bij de Rechtbank neerlegt. Vaak betekent dit dat u als opdrachtgever zelf voor de incassokosten op moet draaien. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
Pre-incasso, zo kan het ook
Regelmatig maken wij mee dat opdrachtgevers zaken bij ons indienen, terwijl de 14 dagen brief nog niet naar hun debiteur is verstuurd. Op de vraag aan onze opdrachtgever of men dit niet wist of dat men dit expres heeft gedaan, krijgen wij zelden een helder antwoord. Dit kan te maken hebben met emotie van de klant naar de debiteur toe. Daarom sturen wij in dit geval een zogenaamde pré-incassobrief op ons briefpapier. Dit is nog goedkoper en vaak nog efficiënter dan een daadwerkelijke incassozaak. Zo kunnen wij u ook helpen.
Bent u nieuwsgierig geworden naar andere mogelijkheden of wilt u weten of uw bedrijf uw debiteurenbeheer op de rit heeft ? Neem contact met ons op! Wij ontzorgen u graag!